Tuesday, June 16, 2009

Fiqh Semasa : Cegah Kehamilan Wanita

S1: Sebutkan Pendapat Ulama tentang siapa yang mempunyai hak terhadap seseorang anak?
Jawapan :
a) Imam al-Ghazali : Anak adalah hak bagi bapa sahaja, oleh itu bapa berhak utk mhasilkan atau tidak.
b) Ulama Hanafi : hak kedua ibu bapa.
c) Ulama Shafie, Hanbali dan mazhab lain : hak yg dikongsi diantara umat islam dan kedua ibu bapa, tetapi hak bapa lebih dominant.
d) Satu gol ulama Hadith: hak umat Islam adalah lebih dominan

S2 : Bincangkan pandangan ulama tentang hokum mencegah kehamilan wanita beserta huraiannya?
Jawapan :
Pendapat Pertama : Imam al-Ghazali
Suami harus mencegah kehamilan isterinya, kerana suatu tegahan mestilah berdasarkan nas / qiyas kpd nas. Sedangkan tiada satu nas atau asal utk diqiyaskan. Malah hukum harus itulah yg boleh dijadikan asal.
Oleh itu mhalang isteri dari hamil sama ada dgn azl atau lainnya adalah harus sebagaimana harusnya berkahwin dan tidak mlakukan hub kelamin.
Imam al-Ghazali merujuk kepada hukum asal, sbl melihat kpd dorogan dan sebab, jika ikut sbb dan dorongan maka hukum tersebut mengikut sbb dan doronganlah…sbg contoh sekiranya sbb tersebut makruh maka hukumnya juga makruh.
Dalil :

Maksudnya :Dan apabila seseorang dari mereka diberi kabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah.
Ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup) ?. Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu.
(al-Nahl,16 : 58-59)

Kesimpulan:
Menahan kehamilan pada asalnya harus dgn tidak memandang kpd sbb dan dorongan, tetapi jika dilihat kpd sbb dan dorongan maka hukumnya jadi makruh(jika sbb makruh) dan haram jika sbb haram.

Kritikan Pertama:
Dgn sbb tidak bersesuaian dgn hadith dan pendapat sahabat Nabi s.a.w.

i) “Sesiapa yg tidak bkahwin krn takutkan anak ramai, maka dia bukan dr kami”

Imam al-Ghazali jawab: perkataan “bukan dr kami” maksudnya bukan dr amalan kami : maksudnya cara kami adalah lebih baik dan sempurna. Ertinya mencegah kehamilan adalah perbuatan yg berlawanan dgn perbuatan yg lebih baik dan sempurna tetapi tidak menjadikan makruh atau haram

Kritikan 2:
Hadith riwayat Juzamah binti Wahb, org btya kpd Nabi ttg azl, maksudnya

“yg demikian itu adalah satu pembunuhan yg tersembunyi”

Imam al-Ghazali Jawab : Hadith tersebut tidak upaya mengatasi bbrpa hadith sahih yg lain, yang menunjukkan keharusannya, spt hadith riwayat bukhari dan muslim drp Jabir:

“Kami melakukan azl pada masa Rasulullah saw dan al-Quran masih diturunkan”

Kritikan 3:
Pendapat Ibn Abbas myatakan azl merupakan pembunuh yg kecil

Jawapan : pendapat ini bdasarkan qiyas (menahan kehamilan dgn mbunuh anak): qiyas ini amat lemah dan disanggah oleh Ali bin Abi Talib (tiada pbunuhan kpd anak mlainkan setelah menjalani 7 peringkat , lalu mbaca ayat al-Quran

Maksudnya :Dan Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.Kemudian kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).Kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta yang paling baik. (al-Mukminuun,23 : 12-14)


Pendapat Kedua :

Suami harus cegah kehamilan dgn syarat mdapat keizinan isteri kerana dia juga berhak kpd anak(Pendapat Mazhab Hanafi). Fuqaha Hanafi murakhir mharuskan jika ditakuti blaku perkara yg tidak diingini kpd anak yg akan lahir krn persekitaran dan suasana masa yg rosak. Hukum ini bdasarkan kaedah “Perubahan hukum dengan sebab perubahan masa.”


Pendapat Ketiga:
Jumhur Fuqaha : Makruh
Kerana dapat mgurangkan keturunan, sedangkan Nabi sgt mggalakkan umatnya supaya berkahwin bg mbykkan zuriat dan keturunan.

Hadith : Berkahwinlah, berbiaklah mramaikan anak pinak.

Pendapat Ulama ini dilihat dr sudut hak umat Islam

Jika dilihat dr sudut hak suami isteri : Fatwa mereka myatakan haram jika suami al-azl tanpa izin isteri.
Harus jika melihat kepada suasana

Pendapat keempat
Ulama Hadith : Haram - Ibn Habban dan Ibn Hazm, mereka mlebihkan hak masyarakat bbanding ibu bapa.
Al-Azl merupakan pbuatan myekat zuriat keturunan yg dituntut oleh Syarak drp pkahwinan.

No comments:

Aces Up Solitaire by Fupa.com